100 lidí o 100 letech českého byznysu
ihned.cz
25.10.2018
Michal Šenk, Přemysl Danda, Denis Chripák
ANKETA
Osobnosti byznysu o českém byznysu
Jaká je česká ekonomika v kontextu 100 let svého vývoje? Na co navázat, čím se inspirovat a co domácímu byznysovému prostředí popřát? Sto osobností tuzemského byznysu oslovených HN se na mnoha věcech shodne. Radí: Nebát se, nepodceňovat se, jít do světa. Zaznívají silné hlasy za důvěru ve své vlastní značky a vymanění se z pozice dodavatelů.
Objevily se i názory a komentáře lehce provokativní. „Český byznys podle odkazu není nic moc. A nemyslím si, že za sto let bude něco jako český byznys existovat,“ soudí spoluzakladatel Paralelní polis Martin Leskovjan. Podle šéfky českého Googlu Taťány le Moigne potřebuje země vizi, která jí chybí, a za tou si jít. Podle majitele Emmy Capital Jiřího Šmejce pak nic nepůjde bez tvrdé práce, kterou v porovnání s tím, co jsou pro úspěch ochotni obětovat jinde, v Česku tolik vidět není.
Mezi názory stojí za zmínku také jeden velmi výjimečný. Od Aleše Zavorala, zakladatele Alzy, který v médiích nevystupuje. Jeho komentář se nám e-mailem získat podařilo, jeho foto nikoliv. Proto jeho odpověď doprovází maskot Alzy.
Igor Fait
managing partner Jet Investment
K historickému odkazu patří řada meziválečných inspirativních podnikatelů, namátkou: Tomáš Baťa, Emil Kolben, Václav Klement, Friedrich Wanieck, Jaroslav Preiss, Emil Škoda, Rudolf Jelínek. Ti nejenže postavili základy podnikatelské tradici Československa, ale byli natolik významnými osobnostmi evropského rozměru, že dokázali úspěšně podnikat a zároveň ovlivňovat celou řadu jiných lidských činností. Díky nim se na naše území dostala špičková kultura a nejvýznamnější architektura tehdejšího světa. Dodnes řada značek, které tito pánové stvořili, funguje. A fungovaly by mnohem lépe, kdyby nepřišli šíbři typu Hitlera, Stalina, Gottwalda, Brežněva, Biľaka… kteří vše, co tady za velice krátkou dobu vzniklo, dokázali zničit. Poučení z toho plyne jednoznačné – usilovně chraňme svobodu a demokracii, braňme se narůstající popularitě extrémních sil. Ty vždy vedou k záhubě pokroku. Boom, který zde byl za první republiky, totiž nepřišel mávnutím kouzelného proutku. Podhoubím vzniku podnikatelského úspěchu bylo období demokracie, volného cestování a vzdělávání. Dějinná podobnost s dneškem není náhodná, a příliš klidu mi nedodává.
Současné podnikání je jiné než před sto lety, je globální, hodně koncentrované. Po padesátileté přetržce se jen těžko prosazujeme v tradičním průmyslu, který mezitím obsadily firmy ze zemí, kde nebyl diktátorský režim. Ale možnosti tu jsou a doba změn jim přeje. Jde především o podnikání v oblasti nových technologií, v IT. Konkurenceschopnost tak bude stát hlavně na nápadech. Tudy vede cesta budoucích českých globálních hráčů, jejichž předobrazem může být AVG, potažmo Avast. A těm, kteří jako já přece jen podnikají v tradičních oborech, přeji do další stovky zvyšování produktivity práce, rozumné odbory, zavádění nových technologií, selský rozum při řízení a pracovitý profesionální tým.