Používáme cookies.
Souhlasím

Fond podnikatele Faita uzavřel další obchod. Prodává železničního výrobce ve Studénce

< Zpět na výpis článků
msv_metal_studenka_sold_news

3. prosince

ihned.cz

Petr Zenkner

 

Jeden z největších dodavatelů pro železnice v Evropě mění majitele. Investiční společnost Jet Investment prodává po sedmi letech podnik MSV Metal Studénka. Novým vlastníkem kovárny, která se specializuje na výkovky pro osobní a nákladní železniční dopravce, bude ocelářská skupina Moravia Steel. Prodej oznámila Jet Investment v tiskové zprávě. Kupní cenu ani jedna ze stran nezveřejnila, Jet ale získal v posledních letech z firmy dividendy ve výši několika set milionů korun.

Pro fond brněnského podnikatele Igora Faita a jeho společníků jde o prodej čtvrté firmy za poslední dva roky. Naposledy letos v létě prodala společnost Benet Automotive z Mladé Boleslavi. Faitova skupina se zaměřuje na středně velké průmyslové firmy, které nakupuje často v problémech a levně, následně je ozdraví a prodá.

Sedmileté působení

"Od našeho vstupu jsme zdvojnásobili zisk i tržby celé skupiny. Ze společnosti v insolvenci se stala jasná jednička na trhu výkovků a podsestav pro železnici v Evropě," říká Marek Malík, partner Jet Investment.

Firmu MSV Metal Studénka získal fond v roce 2013. Podnik koupil v dražbě, která byla vyústěním insolvenčního řízení a soudem povolené reorganizace podniku. Bývalá Vagonka Studénka skončila v insolvenci v roce 2011, spolu s několika dalšími podniky rumunského koncernu International Railway Systems, do něhož tehdy patřila.

Noví majitelé velmi rychle dostali podnik do černých čísel. Před dvěma lety česká firma koupila dokonce svého polského konkurenta, kovárnu Kuźnia Ostrów Wielkopolski (KOW). Spojený česko-polský podnik má tržby přesahující miliardu korun. Samotná MSV Metal Studénka loni dosáhla podle výroční zprávy tržeb 900 milionů korun a provozního zisku ve výši necelých 80 milionů. Čistý zisk byl přes 50 milionů korun.

Firma ze Studénky s více než stoletou tradicí těží ze současné konjunktury v železniční dopravě a důvěry největších výrobců a opraven kolejových vozidel v Evropě. Podnik si dokázal udržet dobrou ziskovost i při rostoucích cenách hutních materiálů, energií a mezd. Podnik zároveň postavil novou výrobní linku za více než 200 milionů korun.

Ve Studénce se každý rok vyková 12 tisíc tun výkovků. Naprostá většina směřuje na export, protože firma patří mezi tři největší evropské výrobce nárazníků a táhlových ústrojí. Kromě Českých drah jsou zákazníky další národní železniční dopravci z Německa, Švýcarska, Polska nebo Francie. Další část byznysu výroby MSV tvoří výkovky pro zemědělství, stavebnictví nebo těžební průmysl. Pro společnost byly výhodné i synergie se Strojírnami Poldi. Tento výrobce hřídelí do nákladních vozů patří do Faitovy skupiny od roku 2006.

MSV Metal Studénka byla do roku 2000 součástí strojírenského koncernu ČKD. Když se ČKD koncem 90. let dostalo na pokraj bankrotu, došlo k rozdělení továrny ve Studénce. Výroba osobních železničních vozů přešla do Vítkovic a nyní je součástí strojírenské skupiny Škoda Transportation, vlastněné miliardářem Petrem Kellnerem. Kovárnu ve Studénce získala americká společnost Thrall Car Manufacturing. Ta v roce 2003 zastavila výrobu nákladních vagonů a soustředila se na kolejové podsestavy.

Nový majitel Studénky Moravia Steel je v Česku jedním ze dvou podniků, které dokážou vyrobit surovou ocel ve vysokých pecích. Kromě Třineckých železáren vlastní skupina podnikatele Tomáše Chrenka několik desítek dalších firem. Jen Třinec měl loni tržby přes 40 miliard korun a zisk 3,33 miliardy. Hutní koncern systematicky nakupuje firmy, které vyrábí produkty s vyšší přidanou hodnotou. Minulý rok do skupiny získala výrobce pro větrné elektrárny Brück AM Zámrsk.

Čtvrtý prodej za dva roky

Faitův investiční fond Jet 1 vybral od investorů přes tři miliardy korun a postupně je do roku 2017 investoval do celkem 15 firem ve čtyřech zemích střední Evropy. Úplně poslední akvizicí byla německo-rakouská strojírenská společnost Hoeckle Group s tržbami kolem 1,5 miliardy korun.

Zhodnotit všechny podniky chce firma do konce roku 2022. První prodanou firmou byl Less & Timber. Výrazný úspěch zaznamenal Jet Investment prodejem podniku Kordárna Plus z jihomoravské Velké nad Veličkou. Dodavatel technických tkanin do pneumatik prožil pod Faitem podobný příběh jako MSV Metal Studénka. Z podniku na hraně bankrotu vytvořil Jet Investment firmu s loňským obratem 3,3 miliardy a hrubým ziskem necelých 190 milionů korun. Jet Investment loni prodal podnik thajské skupině Indorama Ventures.

Faitova investiční společnost Jet Investment existuje od roku 1997. Jeho vůbec první firmou, kterou koupil, restrukturalizoval a prodal byl prostějovský výrobce knoflíků Kornolit. Jako private equity fond působí Jet od roku 2015.

Kromě postupného ukončování fondu Jet1 založil Igor Fait další, tentokrát čtyřmiliardový fond Jet 2. Zatím část získaných peněz investoval do většinového podílu 55 procent ve společnosti Tedom, která vyrábí kogenerační jednotky.

V budoucnu by chtěl Fait založit ještě třetí fond, který by měl sídlo v Lucembursku a byl by zaměřený na velké zahraniční klienty.

Sdílet článek na LinkedIn